fbpx
MENU

Kdy začíná dítě mluvit aneb vývoj dětské řeči krok za krokem

Kdy začíná dítě mluvit

Dítě s vámi komunikuje svým způsobem hned od narození. Než však vysloví svoje první slovo, chvilku to trvá. Vývoj dětské řeči má své zákonitosti. Kdy s vámi začne dítě komunikovat a mluvit? Kdy začíná dítě rozumět řeči a kdy je připraveno na vědomé vyslovení prvního slova? Možná budete překvapeni. Zákonitosti ve vývoji řeči srozumitelně vysvětlí logopedka Vladimíra Tylšarová.

Nemůžete se dočkat, až uslyší první mama, tata? Kdy začíná dítě mluvit, je ošemetná otázka. Řeč se vyvíjí u každého dítěte „vlastním tempem“. To, že starší syn se rozmluvil až ve čtyřech letech, neznamená, že mladší dítě nemůže mluvit v celých větách v necelých třech letech.  Vyhněte se častému nešvaru rodičů a nesrovnávejte své děti s ostatními. To nikam nevede. Seznamte se s důležitými mezníky ve vývoji dětské řeči.  Díky tomu budete vědět, co je v normálu a kdy se máte začít znepokojovat. Každopádně platí, že pokud se vám něco na žvatlání či mluvení dětí nezdá, obraťte se na logopeda. Špatný nebo narušený vývoj dětské řeči může negativně ovlivnit další rozvoj dítěte. Pokud logoped odhalí včas odchylky, je větší šance, že se podaří upravit řeč „k normálu“. Raději se jednou zeptat než posléze dlouho napravovat něco zanedbaného.

Předřečové období

Dítě s námi komunikuje pláčem

První, s čím dítě přichází na svět, je křik.  Z počátku se jedná reflexní záležitost. Postupem času si nejspíš všimnete, že si dítě křikem něco přivolává. Miminko vědomě začíná pláč využívat jako prostředek ke komunikaci a k tomu, aby dostalo, co chce.  Nejčastěji maminku nebo jídlo.

Broukání a žvatlání

Kolem šestého týdne si dítě začíná broukat. Z počátku si jenom hraje s hlasem. Později přejde od broukání ke žvatlání. Jakmile přijde na žvatlání, rodiče se začínají ptát: „Kdy začne dítě mluvit“? Můžeme sledovat snahu o  první hlásky, ty nejčastější jsou B, M, T, D. Mezi šestým až osmým měsícem začne poprvé napodobovat svoje okolí, žvatlá tzv. napodobivě.  Spousta rodičů se zaraduje, když z úst dítěte vypadne v sedmi měsících tatatatata nebo babababa. Ve většině případů se v tomto věku nejedná o první slovo, ale právě o napodobující žvatlání, které se označuje jako fyziologická echolálie. Nejedná se ještě o vědomou komunikaci, ale o hraní s mluvidly, kdy dítě napodobuje hlásky podle svého vzoru, nejčastěji matky.  Tímto žvatláním je dítě schopno dávat své pocity a potřeby najevo nejen pomocí melodie, výšky, ale také různou intenzitou síly a rytmu řeči.
Hluché dítě nebo dítě s poškozeným sluchem napodobivě žvatlat neuslyšíte.  Chybí mu sluchová zpětná vazba.

Vždy však platí jedno – každá pomůcka potřebuje váš komentář, vaši blízkost.

Pasivní slovník – důležitá část vývoje dětské řeči

Kolem desátého měsíce dítě ještě úplně nemluví, ale už pomalu začíná řeči rozumět a začíná si budovat tzv. pasivní slovník.  Od svých nejbližších začínají děti nasávat jako houby jejich mluvu.  V tomto období by si měli rodiče dávat pozor na to, co před dětmi říkají.  Vyhnou se tak nemilému překvapení v podobě nevhodného slova či nadávky, které dětem ulpí v paměti a které ze sebe začnou chrlit (často při nejméně vhodné příležitosti).  

Kdy dítě řekne první slovo? Mluvení přijde po žvatlání

Po prvních narozeninách končí předchozí předřečové období a nastupuje vlastní vývoj řeči.  S prvním rokem by mělo dítě vědomě vyslovit svoje první slovo. Vědomě znamená, že dítě ví, co říká, a zároveň ví, co tím přivolává. Možná některé rodiče zklamu, ale prvním slovem nemusí být máma nebo táta. Často to bývají nejrůznější citoslovce, k nimž má dítě citový vztah, např. bum nebo bác.

Věty o dvou slovech ve dvou letech

Kolem druhého roku již přestává stačit jedno slovo, které dříve zastávalo funkci celé věty (mama = „mami, pojď sem,“ „mami, bojím se,“ „mami, mám hlad“…) a přichází období, kdy dítě využívá dvě slova, která tvoří větu, prozatím velmi jednoduchou (mama hají, tata bác…).

Objevování gramatiky mluvením

Mezi druhým a třetím rokem začínají děti zjišťovat, že existuje gramatika, a začínají ji využívat a zdokonalovat.  Je běžné, že děti do čtyř let nemluví gramaticky správně (jedná se o fyziologický dysgramatismus). Pokud však dítě nemluví gramaticky správně po čtvrtém roce, vyhledejte odborníka.

Nejoblíbenější dětská otázka „proč?“

Mezi druhým až čtvrtým rokem se dítě snaží samostatně vyjadřovat a přichází období otázek, nejprve se dítě ptá „co je to?“ Posléze, když už ví, jak se daná věc jmenuje, potřebuje zjistit její funkci a ptá se „proč?“ Obecně řečeno: období otázek „co?“ přichází kolem 2,5 roku a kolem 3,5 roku přichází otázky „proč?“. Kolem 4,5 roku by se u dítěte měl ukončovat gramatický vývoj. Z hlediska výslovnosti by dítě mělo umět vyslovovat všechny hlásky do šesti let, jelikož v šestém až sedmém roce by měl být ukončen vývoj dětské řeči ze všech hledisek.

Jak děti rozmluvit? Jaké logopedické pomůcky používat?

Pro rozvoj řeči existuje na trhu nepřeberné množství logopedických pomůcek. Můžete si koupit speciální knihy, pracovní sešity, logopedické hry. Většinou však takové investice nejsou potřeba, vystačíte si i s tím, co máte doma.

Často stačí otevřít obrázkovou knihu a popisovat to, co vidíte na obrázku, popisovat děj, domýšlet si události. Vhodné jsou i knihy s dětskými říkankami jako například „Brousek pro tvůj jazýček“ od profesora Kábeleho či „Říkáme si s dětmi“ od Františka Synka.

Existují naučné karty, jejich cílem je složit dějovou linii, například „Povím ti, mami“. Tyto kartičky mají často nápomocné symboly, aby dítě vědělo, zda obrázky skládá správně.

Další možností jsou i logopedická CD, konkrétně „Logopedické pohádky“, které jsou zaměřené i na konkrétní problematickou hlásku u dětí.

Možností, jak pomáhat dětem k mluvení, je spousta, můžete si logopedické pomůcky vytvořit klidně doma. Vždy však platí jedno – každá pomůcka potřebuje váš komentář, vaši blízkost. To je opravdovým úspěchem k rozvoji dětské řeči

Věnujte se svému dítěti naplno

Co nejčastěji na své dítě mluvte, popisujte, co zrovna děláte, mazlete se s ním. Vyprávějte mu pohádky, recitujte rytmické říkanky a básničky.  Zpívejte mu. Věřte mi, stojí to za to.  Nejednu mámu i tátu rozněžní, když od svého dítěte uslyší první slovo.


Autor článku

Vladimíra Tylšarová

Vladimíra Tylšarová

Mgr. Bc. Vladimíra Tylšarová, Ph.D. Speciální pedagog a logoped.

Práce je pro mě zábava i poslání. Těžké kombinované postižení mladšího bratra mi ukázalo, jak je komunikace důležitá. Chtěla jsem mu pomoci, a tak jsem se už jako malá holka rozhodla, že budu logopedkou. Ke své práci často využívám a nechávám se inspirovat odbornými zdroji ze zahraničí.

Podobné články

Přechodní pěstouni dávají dětem láskyplný domov, kojenecké ústavy jen péči
Koučka Veronika Vieweghová: Nechci se vyrovnat mužům
Cukrovku u dětí nezpůsobuje nedostatek pohybu nebo špatná životospráva

Komentáře k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Hana Krajčírová / 2019-06-25 / 13:24

Dobrý den , mám dva syny . S jedním synem procházíme obdobím PROČ? jsou mu 4 a druhý má rok a prochází obdobím žvatlání a napodobování . Kolikrát premýší kam ten starší na ty otázky chodí 🙂 .Co bych za to dala kdyby byl aspon 10 minut potichu :-D. Článek krasně sedí na ty moje dva rarášky.

Odpovědět
Jarmila Zechová Syptáková / 2019-06-25 / 18:13

Děkujeme za pochvalu. Paní Tylšarová chystá k článku pokračování. Logopedie je zajímý obor, o kerém se dá napsat ještě mnoho dalších článků.

Odpovědět

Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním osobních údajů.