MENU

Jak vytvořit obsah, který budou lidé hltat? 100 otázek, které vám k tomu pomohou

obsahová strategie

Toužíte psát blog a nevíte o čem? Vytváříte podcasty nebo videa a dochází vám inspirace na nový obsah? Nedaří se vám zaujmout fanoušky na sociálních sítích? Právě pro vás je určený tento článek. Dozvíte se v něm, jak nacházet další a další   témata pro vaši cílovou skupinu.

Smysluplný obsah je možný

Přestaňte se stresovat představou, že už nikdy nic duchaplného a originálního nevymyslíte.Kvalitní obsah můžete tvořit dennodenně. Jen musíte vědět, jak na to.

Jak nejrychleji překonat tvůrčí blok? Strategie SERVE

Chcete stále chrlit proud zajímavého obsahu, aby vaše publikum hltalo každé vaše slovo? Mít v zásobě stále nové nápady na kvalitní obsah? Následujících pět strategií vám v tom pomůže. Už vás nebude trápit otázka: O čem psát blog? Žádné dumání nad tím, jak psát příspěvky na Facebook.

Je jedno, jestli přemýšlíte nad obsahem blogu nebo o příspěvku na sociálních sítích. Tajemství dlouhodobého úspěchu tkví v zaměření. Zaměřte se na to, co bude pro čtenáře či zákazníky přínosné.  Na to, co jim sdělením můžete dát, ne na to, co z toho získáte vy. Vždycky je tu někdo, koho můžee inspirovat, komu můžete podat pomocnou ruku, říct něco hezkého nebo ho podpořit na jeho cestě.

Zkratka Serve je složena z anglických slov:

  • Solve a problem – Řešte problém.
  • Explain your industry – Popište svůj obor podnikání.
  • Reveal your secrets – Odhalte své tajemství.
  • Visualize! – Vizualizujte!
  • Embrace your quirks – Využijte své kreativity.

Obsahová strategie pro weby i Facebook

Za pomoci této strategie a následujících 100 otázek snadno přijdete na okruh témat, o kterých stojí za to psát. Zapisujte si všechno, co vás napadne. Jakoukoliv myšlenku, „aha“ moment. Vytvoříte si tak vlastní studnici nápadů na kvalitní obsah, kterou můžete používat měsíce, možná i roky.Řešte problémy (Solve a problem)

Nejjednodušší cestou, jak pomoct vašemu publiku, je odpovědět jim na jejich velké i malé otázky. Zjistěte, s čím mají lidé problém, s čím si nevědí rady. K těmto informacím se dostanete přes komentáře na svém webu, ze sociálních sítí, na různých fórech, z e-mailů a podobně. Okouzlete čtenáře svými znalostmi, praxí a vyřešte jejich problém. Pište pro své zákazníky srozumitelné návody, které jim pomohou dosáhnout požadovaných výsledků, např. jak zhubnout, jak se slavnostně učesat…

Na jaké otázky můžete svým zákazníkům či klientům odpovědět?

  • 1. Jakých je 25 nejčastějších otázek, na které se vás lidé v souvislosti s vaším oborem, službou nebo produktem ptají?
  • 2. Kdybyste mohli mávnout kouzelnou hůlkou a změnit jednu věc, která by vaše zákazníky potěšila, co by to bylo a proč?
  • 3. Když dojde na váš obor, v čem vaše zákazníky poučujete, opravujete? Jaké chyby nejčastěji dělají?
  • 4. Jaké mýty kolují mezi lidmi o vašem oboru?
  • 5. Jaké tři knihy si přejete, aby si vaši zákazníci přečetli a proč?
  • 6. Jaké chyby nejčastěji dělají, když pracují s někým, jako jste vy?
  • 7. Jaké jsou znaky dobrého obchodu, produktu, nebo služby ve vašem oboru?
  • 8. Jaké jsou znaky špatného obchodu, produktu, nebo služby ve vašem oboru?
  • 9. Jak se dají ve vašem oboru ušetřit peníze, čas nebo úsilí?
  • 10. Jakých je 5 největších překážek, které lidi můžou potkat v souvislosti s vaší firmou?

Seznamte svou cílovou skupinou detailně se svou činností (Explain your industry)

Když budete sdílet obsah svého podnikání, bude si vás vaše publikum pamatovat jako experta, kterému může věřit. Nezapomeňte, že váš obor je pro většinu vašich zákazníků záhadou. Přibližte jim jej. Jak? Odpovězte jim na tyto otázky:

  • 11. Jaká mylná představa o vašem oboru koluje mezi lidmi?
  • 12. Co nemáte rádi na tom, co děláte?
  • 13. Co milujete na tom, co děláte?
  • 14. Co je aktuálně nejvíce kontroverzní ve vašem oboru? Sdílejte svůj názor.
  • 15. Kdo je váš mentor? Co jste se od něj naučili?
  • 16. Jaké jsou podmínky ve vašem oboru, které mají tendenci lidi mást? Zkuste je lidem srozumitelně vysvětlit.
  • 17. Napište mýty vs. fakta o vaší profesi.
  • 18. Jaká je nejdivnější věc, na kterou se vás někdo ve vašem oboru zeptal?
  • 19. Existuje něco, o čem jste si mysleli, že toho ve svém podnikání nebo kariéře nikdy nedosáhnete, ale nakonec se to povedlo?
  • 20. Jaká byla nejdůležitější rada, kterou jste dostali ohledně vaší práce?
  • 21. Co pokládáte za nemožné? A je to opravdu nesplnitelné?
  • 22. Změnili jste během svého podnikání či psaní blogu názory? Podělte se o posun ve svém myšlení.

Pamatujte si, že vytvářet obsah jen proto, abyste nějaký měli, se vám nevyplatí

  • 23. Jaké jsou tři hlavní věci, které se ve vašem odvětví změnily během posledního roku? Proč by o tom mělo vaše publikum vědět?
  • 24. S jakým nejlepším zákaznickým přístupem jste se setkali a co vám to přineslo?
  • 25. Jaké otázky chcete slyšet od vašeho publika?
  • 26. Jaký je váš podnikatelský příběh?
  • 27. Jak jste začali se svou kariérou?
  • 28. Jaký je váš kariérní sen?
  • 29. Ke komu vzhlížíte ve svém oboru a proč?
  • 30. Jaké bylo vaše největší kariérní nebo osobní selhání a co vás naučilo?
  • 31. S jakým expertem ve vaší oblasti byste se chtěli pobavit a získat tak další znalosti o vašem oboru?
  • 32. Jak vidíte budoucnost vašeho oboru?
  • 33. Jaké těžkosti jste museli překonat?

Odhalte své tajemství

Sdílejte své tajemství – momenty, události z vašeho života.  U svých zákazníků si tak vybudujete důvěru a navážete s nimi osobní vztah. Co by mohlo vaše čtenáře zajímat?

  • 34. Jakou největší chybu jste v poslední době udělali? Co vás naučila?
  • 35. Co byste z toho, co víte teď, měli vědět před 10 lety?
  • 36. Jakou nepříjemnost právě zažíváte, s čím musíte bojovat? Vyberte takovou, s níž by se mohlo vaše publikum ztotožnit.
  • 37. Jaký moment změnil ve vašem životě úplně všechno? (nebo doplňte větu: Všechno se změnilo, když…)
  • 38. Jaká zpackaná událost ve vašem životě váš nutí si povzdychnout: „Co jsem si to jen myslel/a?“
  • 39. Jaké nejtěžší rozhodnutí v životě jste udělali?
  • 40. Podělte se o okamžik, kdy jste něco předstírali?
  • 41. Co považujete za svou nejlepší investici?
  • 42. Co považujete za svou nejhorší investici?
  • 43. Jakou nejtěžší konverzaci jste kdy vedli?
  • 44. Napište o situaci, kdy jste měli říct „ne“, ale neudělali jste to
  • 45. Svěřte se s tím, jak a kdy jste propásli své „ano“.
  • 46. Jaké nejhorší zranění jste kdy měli.
  • 47. Jaká byla nejdražší lekce, kterou jste kdy dostali?
  • 48. Udělali jste někdy něco šíleného, jen abyste zapadli do party?
  • 49. Doplňte větu: „Pořád se stydím za …“
  • 50. K čemu byste se vrátili a řekli to svému mladšímu já?
  • 51. Měli jste někdy kamaráda nebo kamarádku, kteří vás zradili?
  • 52. Které vlastnosti byste chtěli mít?
  • 53. Se kterými slabými stránkami neustále bojujete, pracujete na jejich zlepšení?
  • 54. Popište detailně svůj typický pracovní den.
  • 55. Co se vám v poslední době líbilo, do čeho jste se zamilovali? Může to být jedna věc, ale i celý seznam.

Tajemství není jen odhalování vašich niterných pocitů a strachů. Je to také sdílení toho, co milujete, znáte či prožíváte každý den. Jen si vzpomeňte, jak jste rádi,  když vám někdo doporučí dobrou knížku nebo restauraci, kde skvěle vaří.

  • 56. Jste právě teď nadšení z nějaké knihy, podcastu či citátu? Proč vás to oslovilo?
  • 57. Vytvořte seznam odkazů na oblíbené příspěvky či články a doplňte k nim svůj komentář. Proč by si články měli přečíst i ostatní? Co vás na textu zaujalo?
  • 58. Napište o nástrojích, předmětech, které používáte každý den ke své práci nebo v běžném životě. Bez jakých věcí nemůžete žít?
  • 59. Jaké blogy, podcasty a profily na sociálních sítích by měl každý ve vašem oboru sledovat?
  • 60. Jaká byla vaše nejlepší koupě pod 500 Kč, kterou jste udělali za posledních 30 dní?
  • 61. Jaké předsevzetí si dáváte každý rok?
  • 62. Bez jakých aplikací byste nemohli žít?
  • 63. Kdy nebo kde dostáváte nejlepší nápady?
  • 64. Jakých 5 knih ze své pracovní oblasti byste doporučili vašemu publiku?
  • 65. Jaké zvyky a rituály ve svém životě máte?
  • 66. Jakého zlozvyku se chcete zbavit a proč?
  • 67. Jaký nezajímavější vědecky výzkum jste si v poslední době přečetli?
  • 68. Pokud byste mohli dát něco na velkou reklamní plochu na Václavském náměstí, co by to bylo a proč?

Nechte lidi snít (Visualize!)   

Pomozte publiku vizualizovat budoucnost, probuďte jejich představivost. Jak toho docílíte? Odpovězte na některou z otázek níže a zeptejte se vaší cílové skupiny na to samé.

  • 69. Máte 3 přání od džina. Jaká to jsou?
  • 70. Kdybyste měli jen polovinu času na práci, jakými úkoly byste se zabývali méně a které byste zcela vypustili?
  • 71. Kdybyste si mohli vybrat jakoukoliv dobu, v níž strávíte zbytek života, jaká doba by to byla a proč?
  • 72. Kdyby někdo chtěl začít pracovat ve vašem oboru, co byste mu poradili?
  • 73. Pokud byste mohli něco ze svého života vymazat, co by to bylo?
  • 74. Kdybyste byli do konce života finančně zajištěni a nemuseli už vydělat ani korunu, co byste dělali?
  • 75. Kdybyste se mohli teleportovat na jakékoliv místo na světě, kam by to bylo?
  • 76. Jak byste přežili apokalypsu?
  • 77. Kdyby vám zbývaly jen 3 měsíce života, jak byste je prožili?
  • 78. Co je na vašem seznamu věcí, které chcete udělat, než umřete, a proč to tam je?
  • 79. Který zvyk byste si chtěli osvojit?
  • 80. Kdybyste si mohli vybrat nadpřirozenou sílu, jakou byste chtěli a proč?
  • 81. Na co byste chtěli mít talent?
  • 82. Na jaký film se vždy rádi podíváte pokaždé, když běží v televizi?

Využijte své kreativity

Přibližte se svému publiku. Ukažte lidem, co máte rádi, nad čím přemýšlíte. Odhalte své nitro. Vyprávějte jim historky, které vyprávíte svým kamarádům a známým. Následující otázky vás dovedou k zajímavému obsahu.

  • 83. Pamatujete si nějakou reklamu ze svého dětství? Na co byla? Proč si ji stále pamatujete?
  • 84. Kolikrát jste se za svůj život stěhovali? Co vám to dalo?
  • 85. Jaká je vaše nejstarší vzpomínka týkající se peněz?
  • 86. Zdál se vám zajímavý sen? Vyprávějte ho.
  • 87. Kdo byl váš první nejlepší přítel? Je pořád ve vašem životě?
  • 88. Na jakého učitele nejvíce vzpomínáte a proč?
  • 89. Věříte v nějaké pověry?
  • 90. Kdo byla vaše první láska?
  • 91. Jaké je vaše nejoblíbenější jídlo a proč?
  • 92. Jakou rodinnou fotografii si nejvíce pamatujete? Popište, proč si pamatujete zrovna tuto?
  • 93. Máte nejoblíbenější den v týdnu? Který a proč?
  • 94. Považujete se za šťastlivce? Proč ano nebo proč ne?
  • 95. Máte nějaké úplně nepotřebné dovednosti?
  • 96. Čím jste chtěli být v dětství jako dospělí?
  • 97. Kdybyste mohli něco vynalézt, co by to bylo?
  • 98. Prozraďte čtenářům, co si dáváte na noční stolek.
  • 99. Jakou nejšílenější historku jste vyprávěli na večírku?
  • 100. Co vás pokaždé rozveselí?

Pamatujte si, že vytvářet obsah jen proto, abyste nějaký měli, se vám nevyplatí. Naopak – z dlouhodobého hlediska to může spíše uškodit.

Knihy o sociálních sítích, které musíte mít

Marketing na Facebooku a Instagramu, Tereza Semerádová & Petr Weinlich

Začínáte se sociálnímí sítěmi? Pořiďte si knihu Marketing na Facebooku a Instagramu, která letos vyšla. Autoři v ní popisují práci s oběma platformami od úplného začátku přes založení profilu a tvorbu jedotlivých typů příspěvků až po nastavení marketingových kódů a spouštění placených reklam.

Jak na sítě, Michelle Losekoot & Eliška Vyhnánková

Víte o čem psát, ale chybí vám strategie? Potřebujete pochopit, jak se lidé na sociálních sítích chovají? Tohle vás naučí expertky na sociální sítě Michelle Losekoot a Eliška Vyhnánková ve své knize Jak na sítě. Nejenže je napsáno velmi čtivě a srozumitelně, ale najdete v ní praktické rady, které fungují.

Rada na závěr

Dejte si tuto stránku do záložek. Budete k ní mít rychlý přístup a bude po ruce, kdykoli vás připadne tvůrčí krize.

Volně zpracováno podle Marie Forleo The Ultimate Guide to Creating Fresh Content Ideas (100+ Prompts Included!)


Autor článku

Karin Syptáková

Karin Syptáková

Studentka Ambisu, kterou baví on-line marketing a dobrá muzika. Když má chuť chodí na výlety do přírody. Někdy jen tak, jindy s foťákem v ruce, aby zaznamenala pomíjivou krásu okamžiku.

Podobné články

Psychologie fontů jako magnet na ideální klienty

Komentáře k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním osobních údajů.