MENU

Ludmila Vargová rozjela úspěšný e-shop „na koleně“

U Wolfky Ludmila Vargová

Ludmila Vargová už dvanáct let provozuje úspěšný e-shop U Wolfky. Podnikání rozjela při dvou malých dětech. Za jejím úspěchem stojí velké pracovní nasazení, chuť učit se novým věcem, a především prozákaznická péče. Jak vypadá její klasický pracovní den? Co se naučila od konkurence? Jak překonala krizi a co pro ni bylo nejtěžší?

Podnikání kvůli dětem

Jako malá holka chtěla být magistrou a míchat léky. Sen se rozplynul, jakmile ve škole přibyla chemie, která ji ani trošku nebavila. Vystudovala hotelovou školu se zaměřením na cestovní ruch. Dva roky pracovala v oboru, potom rok na obchodním oddělení malé české firmy. Chtěla ale něco víc, a tak se vydala na zkušenou do Německa jako au-pair. Po návratu do Prahy získala díky němčině místo asistentky v česko-německé projekční firmě, kde pracovala až do mateřské dovolené.

Jak vás tato práce ovlivnila?

Dala mi spoustu zkušeností, ze kterých čerpám dodnes. Přivedla mě k samostatnosti, musela jsem se naučit spoustu nových věcí. Šéf byl pedant, který miloval tabulky. Tehdy by mě ani ve snu nenapadlo, že budu ve svém budoucím podnikání používat tolik tabulek.

Od šéfa jsem se naučila disciplíně a tomu, že odevzdaná práce musí být perfektní. Ukázal mi, jak se nehroutit z toho, že něco neumím. Od té doby se k problémům stavím čelem a jdu si vždycky za svým, i když to nejde úplně hladce.

Proč jste se rozhodla podnikat?

Před narozením dětí jsme se přestěhovali do Středočeského kraje a bylo jasné, že po mateřské se do firmy kvůli velké dojezdové vzdálenosti nevrátím. Dost jsem si lámala hlavu nad tím, co budu po mateřské dělat, protože v tomto kraji moc kancelářských pozic není. V tu dobu jsme získali připojení k internetu. Vím, že v dnešní době to není vůbec nic zvláštního, ale před 14 lety internet nebyl všude. A tak mě napadlo, že toho využiju a zkusím prodej přes internet. Potřebovala jsem hlavně pružnou pracovní dobu, abych mohla včas vyzvedávat ze školky děti. V podnikání jsem viděla příležitost, jak zvládnout děti i práci a organizovat si čas podle vlastních potřeb. Takže jsem vlastně začala podnikat kvůli dětem a teprve pak zjistila, že mě to baví.

Co všechno jste musela překonat, než jste vůbec do podnikání šla? 

Na začátku jsem to prostě jen zkusila a říkala jsem si, že uvidím, jestli to půjde, nebo ne. Hodně často jsem slyšela větu: Ty se máš, ty nemusíš do práce. Ale já v práci byla. Hodně lidí si myslelo, že to vlastně žádná práce není. Ale vysvětlujte to někomu, kdo to nevyzkoušel. 

Pokud má zákazník nějaký problém, vše s ním telefonicky konzultuji a domlouvám se na řešení, které pro něj bude nejpřijatelnější.

Exkurze do historie e-shopu

Rozjet internetový obchod není jen tak. Jak jste si vybírala doménu, šablony?

Nejdřív jsem prodávala secondhandové oblečení na portálu pro maminky. Zákaznice mě znaly pod přezdívkou Chlumačka. Časem jsem si všimla, že největší zájem je o dětské tepláky, které se z druhé ruky špatně shánějí. Svou nabídku jsem tedy rozšířila i o nové zboží. Nejprve jsem zákazníkům nabízela tepláky značky Wolf. Později jsem oslovila jednu malou českou firmu, která pro mě šije tepláky, čepice a šátky podle mého střihu dodnes. S postupným rozšířením sortimentu přibývalo objednávek. Přestávalo být efektivní objednávky evidovat ručně. Bylo jasné, že je nevyhnutelná automatizace a další kroky, proto jsem se rozhodla pro založení vlastního e-shopu.

Z důvodu cenové dostupnosti jsem si po 14denním testování vybrala krabicové řešení na platformě Eshop-rychle. Zaregistrovala jsem si doménu eshop-wolf.cz a postupně „na koleně“ ladila bez jakýchkoliv znalostí svůj internetový obchod. Podpora naštěstí fungovala skvěle, takže se mi podařilo e-shop rychle zprovoznit. Nicméně jsem stále „jela“ i na maminkovském portálu, protože jsem měla strach, že se lidé nenaučí nakupovat na e-shopu. Svým zákaznicím jsem sice rozeslala e-mail, že je e-shop v provozu, ale ony stále nakupovaly zaběhlým způsobem. V roce 2013 jsem nakonec přistoupila k radikálnímu řezu a prodej přes tento portál ukončila. Moje obavy se brzy rozplynuly. Zákaznice si nový internetový obchod U Wolfky našly a brzy zjistily, že je pro ně nákup tady pohodlnější a přehlednější.

Co všechno jste se kvůli internetovému podnikání musela naučit?

Bylo toho docela hodně. V podstatě se pořád něco učím. Poslední dva roky se snažím proniknout hlouběji do on-line marketingu a s tím související SEO optimalizace, aby byl obchod dobře umístěný i v přirozených výsledcích vyhledávání na internetu. Absolvovala jsem kurz grafického programu Canva a seznámila se s dalšími e-shopaři v rámci kurzu eshoprestart, který můj e-shop hodně posunul kupředu.

E-shop slouží potřebám zákazníků

Co ve svém e-shopu nabízíte?

Stěžejní sortiment je dětské oblečení zn. Wolf, které je zastoupeno v nejvyšším počtu. Postupně jsem nabídku rozšířila i o textil pro dospělé od českých značek Loap a Evona. Poslední tři roky beru na léto hodně oblíbené dámské žabky a pantofle Loap. Příští léto budou i pánské. Jak jsem se už zmínila, kvalitní dětské tepláky, čepice a šátky si nechávám šít u české firmy Betty Mode. Nejdříve jsem nabízela jen menší velikosti, ale jak zákaznicím rostly děti, postupně jsem velikostní nabídku rozšiřovala. Dnes si nechávám šít tepláky až do velikosti 170.

Před pár lety jsem začala brát i licenční zboží z Německa. Je vyrobeno pro německý trh a jeho kvalita je opravdu skvělá.

Postupem času jsem do své nabídky zařadila i hračky, hry a další doplňky jako tašky a kabelky.

Podle jakého klíče vybíráte oblečení, které do svého obchodu zařadíte?

Zboží vybírám podle svého pocitu a také podle toho, co chtějí zákazníci. Nejdříve jsem nabízela tepláky, čepice a šátky. Postupně jsem sortiment rozšířila o softshellové kalhoty, bundy, lyžařské kalhoty, mikiny. Dnes už je nabídka mnohem pestřejší, takže nebudu vyjmenovávat všechno. Občas dělám ankety na Facebooku. Ptám se lidí, co by chtěli. Když zákazníci volají, také se hodně dozvím. Dělám si průběžně poznámky. Pokud poptává více zákazníků stejnou věc, snažím se ji sehnat. Přesně takhle jsem začínala s objednáváním tepláků. Když si třeba maminky stěžovaly na všitou gumu, vyřešila jsem to tak, že do tepláků nechávám dávat gumu v tunýlku, aby se dala jednoduše vyměnit. A takhle postupuji i u jiných věcí.

V podnikání se učím z chyb konkurenčních e-shopů

Bylo těžké se prosadit? Co konkurence?

Konkurence je dobrá věc. Osobně mi nevadí. Motivuje mě k lepším výsledkům. Co se mi u konkurence nelíbí, toho se pak ráda vyvaruji. Když jsem začínala, pár konkurentek hodně podráželo cenu, což mi sice vadilo, ale jela jsem si dál svou cestou. Podrážení ceny je cesta do pekel a dvě z nich po nějakém čase skončily samy. Konkurencí se nijak netrápím.

Čeho jste se konkrétně na svém e-shopu vyvarovala? Co děláte jinak než vaše konkurence?

Když mám napsáno, že je zboží skladem, tak ho opravdu skladem mám. Nemám ráda, když někde objednám – je uvedeno skladem a pak čekám týden, než mi balíček odešlou, protože zboží teprve objednávají u dodavatele. Nebo ještě líp, když je uvedeno skladem, přijde potvrzení, pak se pár dní nic neděje a nakonec mi z e-shopu zavolají, že dodavatel už zboží nemá.

Komunikuji se svými zákazníky. Zvedám telefony – občas mi volají lidé, když se nemůžou dovolat do konkurenčního e-shopu, myslí si, že jsme propojení. Tak se dozvídám, že konkurenční e-shop nereaguje ani na e-maily či volání svých zákazníků. Pro mě je komunikace základ. Může se stát, že nemám telefon u sebe nebo hovor nemůžu přijmout. Ale jakmile je to možné, reaguji na zprávy a zmeškané hovory. Pokud má zákazník nějaký problém, vše s ním telefonicky konzultuji a domlouvám se na řešení, které pro něj bude nejpřijatelnější.

Jak vybudovat úspěšný e-shop

Proč si myslíte, že jste uspěla? Na internetu jsou mraky e-shopů s oblečením.

Naslouchám zákaznicím a sortiment volím podle toho, co poptávají. Zakládám si na tom, aby oblečení bylo kvalitní. Nabízený sortiment většinou testuji na sobě, testují mi kamarádky a ostatní členové rodiny. Pokud je např. nový typ tepláků, tak vezmu jedny, které podrobím důkladné prohlídce.  Když se mi líbí střih, materiál i celkové zpracování, tak jich beru na sklad víc, protože vím, co už zákaznice chtějí a pro jaké se rády vrací. A pokud mi na nich něco vadí, tak další neberu.

Své první zákaznice jsem získala na Mimibazaru.  Podle mě jsem včas z této platformy odešla a otevřela si vlastní e-shop. Díky tomu jsem si postupně vybudovala vlastní komunitu zákazníků, kteří se vrací a dále obchod doporučují. Znám pár holek, co tam zůstaly a vůbec jim to nejede.

Pokud bych tam zůstala, nemohla bych zrychlit proces objednávky a zautomatizovat opakující se činnosti, Jako třeba tisk adresních štítků. Využívám na to balíkobot, což mi umožňuje tisknout štítky přímo z objednávky. Číslo zásilky se zároveň vygeneruje i do e-mailu o odeslání zásilky. Je to velká pomoc. V předvánočním období zvládneme za den vyexpedovat i 100 balíčků. Na Mimibazaru by to bylo zdlouhavější. Všechny údaje jsem znovu vyplňovala do on-line rozhraní přepravce.

Tržby spadly na polovinu a chvílemi jsem uvažovala, zda to nezavřít.

Co vám vaše práce dává? Co vás na ní baví?

Baví mě plánování nových kolekcí, schůzky s obchodními partnery i plánování toho, co nechám ušít a jak nakombinovat sortiment, aby byl pro zákazníky zajímavý.

Podnikání není vždy zalité sluncem

Chtěla jste to někdy vzdát?

Pátý rok mého podnikání byla v ČR krize. Hodně e-shopů to položilo. Zkrachovali i někteří dodavatelé. Naštěstí jsem nebyla závislá pouze na jednom dodavateli. Tržby spadly na polovinu a chvílemi jsem uvažovala, zda to nezavřít. Ale pak jsem si říkala, že se jen tak lehce nevzdám; během následujících dvou let se tržby zase zvedly a já věděla, že je to za mnou.

Co vám pomohlo přečkat tuto krizi?

Trpělivost a víra, že se to zlomí a zlepší. A hlavně jsem věděla, že to překonat musím, kvůli dětem.

Co nejtěžšího vás na podnikatelské cestě potkalo?

V roce 2015 jsem začala mít problém s bederní páteří, ze dne na den jsem odpadla a přestala chodit. Důvodem byla vyhřezlá plotýnka, která tlačila na nervy. Skončila jsem na 12 dní v nemocnici na kapačkách. E-shop jsem tehdy musela zavřít. Objednávky, které byly uhrazené, jsem s pomocí kamarádky odeslala po návratu z nemocnice. Měsíc jsem strávila v rehabilitačním ústavu, kde jsem se naučila správně cvičit a ulevit si od bolesti. Velmi nerada jsem zavírala e-shop na tak dlouho, i když zákazníky jsem o přerušení provozu informovala. Přišlo mi mnoho krásných e-mailů od stálých zákaznic, to mě opravdu moc potěšilo. Bála jsem se, že se prodej po tak dlouhém přerušení zastaví nebo výrazně klesne, že už třeba e-shop vůbec nedám dohromady. Proto mě příjemně překvapilo, že se všechno zase pěkně rozjelo. Trvalo ale přes půl roku, než se všechno stabilizovalo.

Učím se ze svých chyb

Dalším těžkým nebo spíš nepříjemným obdobím bylo, když jsem si najala rádoby odborníka na internetovou reklamu, který profinancoval nemalou částku do reklamy s nevalným výsledkem. Je mi jasné, že nastavení reklamy chce čas, takže jsem vydržela sedm měsíců, než jsem tento pracovní vztah ukončila. Průběžně jsem zjišťovala, že jsou reklamy špatně nastavené, jsou v nich chyby, překlepy a celkově nesmyslné texty. Spolehla jsem se na tvrzení, že je to odborník. Nedodržoval, co slíbil. Poslední kapkou bylo, když jsem v únoru zjistila, že na internetu koluje reklama na můj e-shop s textem: Do Vánoc to stíháme. 

Z této zkušenosti jsem si odnesla ponaučení, že je třeba přesně plánovat rozpočet, který do reklamy uvolním, a stanovit si cíle, které od reklamy očekávám. Zaměřila jsem se tedy na podrobnější plánování a udělala si plán na další dva roky. Začala jsem spolupracovat s paní, která se mi o reklamu stará dosud. Spolupracovala jsem s ní již před nějakou dobou a jsem ráda, že mě napadlo ji znovu oslovit a že jsme navázaly na dřívější spolupráci. Je na ni spolehnutí a je s ní skvělá domluva. 

Jak postupujete dnes, abyste se vyvarovala chyb?

U každé nové spolupráce si nejprve prověřuji, co dotyčný dělal v minulosti, a zjišťuji, jak byla druhá strana spokojená. Nejlepší je, když vám někdo někoho doporučí, protože s ním má osobní zkušenost. Když už najdu někoho šikovného, jsem za to nesmírně vděčná, protože mít kolem sebe spolehlivý tým je jako výhra v loterii.

E-shop mi umožňuje práci z domu

Máte svou pracovnu, nebo pracujete z domu?

Mám svou pracovnu a sklady. Ale je součástí domu, ve kterém bydlíme.

Takže chodíte do práce v pyžamu? Neláká vás to třeba doma ráno místo práce uklízet?

To v žádném případě. V tom jsem dost disciplinovaná. Ráno po snídani holky odchází do školy. Já si udělám kafe a jdu pracovat o patro výš do své kanceláře. Prostě odcházím do práce a té se také věnuji. Kdybych se věnovala úklidu, nedělala bych práci pořádně, takže úklid přichází na řadu až odpoledne nebo večer.

Jak vypadá váš klasický pracovní den?

Většinou pracuji od sedmé hodiny. Před Vánocemi, když začíná přibývat práce, začínám o hodinu dříve. Nejdříve vyřizujeme objednávky. Rychlá expedice balíčků je priorita. Mezi tím se naskladňuje nové zboží, které se musí nafotit a změřit, aby měl zákazník co nejvíce informací. Každý nový produkt se musí vložit do nabídky v e-shopu. Když je čas, připravuji si příspěvky na Facebook a Instagram. Ve volné chvilce si pouštím zajímavé podcasty nebo sleduji inspirativní webináře z oboru.

Odpoledne si přichystané balíčky vyzvedne pošťák, já e-mailem rozešlu zákazníkům informaci o vyřízení objednávky a uložím faktury. Kolem 16,30 mám většinou hotovo. Někdy ještě večer upravuji fotky nebo dělám nějaké úpravy na e-shopu.

Internetový obchod je na mých bedrech

Kdo vám s provozem e-shopu pomáhá?

Mám jednu brigádnici na balení zboží a v silnějším období před Vánoci chodí ještě jedna posila.  Vybírám si lidi, se kterými se mi dobře pracuje, dobré vztahy jsou důležité. S nejbližší kolegyní jsme kamarádky, občas zajdeme na večeři, chodíme spolu na cvičení. S paní, která má na starosti reklamu, si rozumíme, jsem moc ráda, že jsem našla někoho, na koho je opravdu spolehnutí.

Řídíte se v podnikání nějakým heslem, radou? Jakým, od koho?

Vše řešit na rovinu a nevymýšlet si žádné báchorky. Někdy se stane, že udělám chybu. Pak rovnou volám zákazníkovi a svou chybu přiznám. Myslím si, že je to lidské a zákazník to přijme lépe než nějaké lži, do kterých se člověk akorát může zamotat.

Co považujete za svůj největší podnikatelský úspěch?

Jsem ráda, že se mi podařilo s většinou dodavatelů navázat dobré vztahy a dodávají mi zboží na fakturu. V této době to není samozřejmost. Dále mě těší, že se mi vrací zákaznice, které u mě nakupovaly od samého počátku. Takže některé jsou mými věrnými zákaznicemi již 12 let.

V posledním roce vidím lepší výsledky v návštěvnosti z organického vyhledávání, což mi přivádí více zákazníků. Zřejmě se začínají zúročovat úpravy, jimž jsem se v předchozích dvou letech věnovala. Zaměřuji se více na kvalitní obsah a originální popisky.

Při práci na volné noze je podpora rodiny velmi důležitá

Co vám nejvíc pomáhá?

Když je toho někdy moc nebo stojím před nějakým problémem a nevím, jak dál, tak obchod prostě zavřu a jdu se projít s manželem a se psem. Člověk si vyčistí hlavu, vytřídí myšlenky a přijde na lepší řešení. Rodina má pro moje podnikání pochopení. Ze strany manžela cítím velkou podporu. Hlavně v době, kdy byly holky malé, jsem hodně ocenila jeho pomoc.

Pomáhá mi, že mohu s manželem sdílet svá malá trápení, pokud se nějaká vyskytnou. Dále se mohu obrátit na svou rodinu. Rodiče sice nebydlí ve stejném místě jako my, ale když potřebuji, také rádi pomohou.

Mám skvělou sestru, se kterou si téměř denně voláme. Nesmím zapomenout ani na bráchu. Máme k sobě všichni blízko a často se setkáváme při různých příležitostech. Ať už to je grilovačka, nebo rodinná oslava – vždycky je veselo.

S provozní stránkou e-shopu mi hodně pomáhá účast v různých skupinách na Facebooku. Jsem členkou několika skupin, v nichž jsou ženy podnikatelky nebo „eshopáři“, kteří řeší stejné problémy jako já. Vzhledem k tomu, že jsou ze stejného oboru a potíže e-shopů jsou obecně podobného charakteru, dovedou věcně poradit, případně nasměrovat určitým směrem.

Jak se vám daří skloubit podnikání s rodinným životem?

Když byly dcery malé, často jsem pracovala po nocích nebo hodně brzo ráno, než se probudily. Nyní už nepotřebují tolik péče, takže většinou zvládám všechno během pracovního dne a o víkendu se snažím nezapínat počítač. Výjimkou jsou měsíce před Vánoci, to jedeme většinou i o víkendech. 

Podnikání vás žene stále dopředu

Co plánujete do budoucna?

Ráda bych více zautomatizovala některé procesy ve firmě. Něco už se mi podařilo a něco ještě plánuji. Nyní se prokousávám taji on-line marketingu a učím se stále za pochodu. Je toho ještě hodně, co bych chtěla umět.

Kdybyste se mohla rozhodovat ještě jednou, zda firmu mít, šla byste do toho?

Určitě. Mám ráda tu svobodu rozhodování a plánování.

Co byste vzkázala ženám, které se bojí s podnikáním začít?

Pokud máte sen začít podnikat, tak to prostě zkuste. Kdo nic nedělá, sice nic nezkazí, ale ani nic nezíská. Chce to samozřejmě disciplínu a vytrvalost, protože nic není hned. Očekávejte, že se budete muset pořád něco učit, protože pořád se něco mění, počítejte také s tím, že občas uděláte nějaké chyby. A někdy i hodně chyb. Ale jsou to přešlapy, které člověka posouvají dál.


Autor článku

Jarmila Zechová Syptáková Sendire.cz

Jarmila Zechová Syptáková

Podobné články

Psychologie fontů jako magnet na ideální klienty
Háčkovaný svět kabelek Lucie Juskuv
Jak překonat strach z podnikání ?

Komentáře k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním osobních údajů.