fbpx
MENU

Jak překonat strach z podnikání ?

strach z podnikání

Strach z podnikání je velkou brzdou. Je to strach z prohry, ze selhání. Svým způsobem je pochopitelný. Můžete hodně získat, ale také ztratit. Chtěli byste pracovat sami na sebe, ale tak moc se bojíte, že raději zůstanete u snění. V článku vám vyvrátím nejčastější výmluvy a na názorných příkladech podnikajících žen vám ukážu, že stojí za to obavy překonat.

Zuzana se několik let trápila v práci. Neustálé žabomyší hádky s kolegy o místo na výsluní, práce, která nedávala smysl, ji vyčerpávala víc a víc. Přesto se jí zuby nehty držela.

Věděla, co by chtěla dělat. Strach jí však nedovolil pohnout se z místa. Jen při pomyšlení na naplňující podnikání narůstal strach do obludných rozměrů. Paralyzoval ji. Tvrdila, že nejvíc se bojí, že nebude schopná vydělat si na povinné odvody. Za touhle obavou se však schovával mnohem větší strach z toho, že by opustila své dosavadní jistoty a svět, na který je zvyklá. Postupně se nespokojenost v práci a nerozhodnost začala projevovat na zdraví. Zuzana skončila na pokraji fyzického a psychického vyčerpání, ze kterého se vyhrabávala pár měsíců. Až tehdy udělala rázný krok. V práci dala po dvaceti letech výpověď a vrhla se na podnikání. A věřte nebo nevěřte, je spokojená a bije se do hlavy, že to neudělala už dříve.

Jaké používáte výmluvy vy, abyste nemuseli čelit strachu z podnikání?

  • Nevydělám dost peněz

Opustím zaměstnání, ve kterém mám jistotu, že mi každý měsíc přiletí na účet výplata. Vím naprosto přesně, kolik dostanu a co si můžu dovolit. Na volné noze budu žít ve velké finanční nejistotě.

V tomhle případě zkuste nejdříve „sedět na dvou židlích“. Nabídněte lidem svoje produkty při zaměstnání. V ostrém provozu si vyzkoušíte, co podnikání obnáší, a zjistíte, zda je váš podnikatelský záměr životaschopný. Tento postup aplikovala ve svém podnikání třeba Daniela Kaštánková nebo Petra Uharček.

  • Nemám peníze na rozjezd

Mám sice uspořené peníze, ale nechci riskovat. Sotva vyjdu s výplatou, a ještě vrážet peníze do podnikání? To si nemůžu dovolit. Kdybych měla kupu peněz, jdu do toho.

Jsou obory, u kterých se obejdete bez počátečních investic. V ostatních případech je to většinou řešitelná překážka. Pokud máte životaschopný projekt, zkuste najít pro své podnikání partnera, poptejte se v bankách na možnosti financování. Zadlužte se však až ve chvíli, kdy máte všechno podrobně promyšlené. Tady to bez důkladných analýz a finančních rozpočtů nepůjde. Musí být jasné, že půjčku splatíte, a navíc, že se vám investované peníze se ziskem vrátí.

  • Po mé nabídce nebude poptávka

Nezjistíte to, dokud to nevyzkoušíte. To je pravda, ale řídit se tímto pravidlem může být v případě podnikání cesta do pekel. Než projekt zkusíte, otestujte si okolí, analyzujte situaci na trhu. Pokud bude vaše služba či produkt řešit problémy reálných lidí, máte šanci. Daniela Kaštánková, která šije doplňky do domácnosti, testovala zájem o své výrobky v práci. „Pochlubila jsem se kolegyním svou tvorbou a ony začaly poptávat různé šité věci. Líbily se jim.“

Jak se připravovala na podnikání tvůrkyně webů Hedviga Nosálová? „Moje příprava byla intenzivní a trvala téměř rok. Nic jsem nenechala náhodě. Připravila jsem si finanční polštář, přemýšlela jsem a nastavovala jsem si procesy od A do Z (od detailů, jako od kdy do kdy budu pracovat, až po odpovědi na otázky: JAK budu pracovat, za KOLIK, s KÝM budu spolupracovat, KDE dám o sobě vědět a podobně). V den, kdy jsem si šla pro živnostenský list, stačilo vše vypustit do světa a na druhý den jsem už plnohodnotně pracovala. Rok příprav se vyplatil.“

  • Nebudu mít čas na rodinu

Je možné, že na začátku podnikání vás doma moc neuvidí. Vše se musí zaběhnout, usadit se. Důležité je nastavit si efektivní procesy. Záleží jen na vás, jak si to zorganizujete. Jste svým pánem. Ověřené rady a postupy, které vedou k efektivní práci, si přečtěte v článku Stihněte více práce za méně času aneb 14 tipů na zvýšení produktivity práce.

  • Konkurence je moc velká

Ve městě je otevřeno tolik restaurací, proč bych si měl otvírat další?

Kdyby se všichni báli konkurence, nevzniklo by už nikdy nic nového. Důkladně svou konkurenci prostudujte. Najděte slabé místo, poučte se z chyb. Provozovatelka úspěšného e-shopu Ludmila Vargová říká: „Konkurence je dobrá věc. Osobně mi nevadí. Motivuje mě k lepším výsledkům. Co se mi u konkurence nelíbí, toho se pak ráda vyvaruji.“

  • Skoro nic neumím

Netroufnu si nabízet svoje služby veřejně, protože jiní toho vědí víc než já. Musím studovat, chodit na kurzy a až potom ze mě bude podnikatelka.

S tímto strachem bojují především ženy s malým sebevědomím, které mají pocit, že musí vědět úplně všechno. S tímto přístupem však nikdy nezačnou. Žádný začínající podnikatel nepřišel do podnikání jako hotový odborník. Myslet si, že jednou dosáhnu bodu, kdy už budu umět úplně všechno, je naivní.

O tom, že se učíme celý život, mluví i zakladatelka projektu Šijeme hravě Lenka Kovářová, která se bez osvojování nových dovedností neobejde. „Vždycky si říkám, že tohle je už poslední, ale stejně přijde další výzva a já se do toho znovu pustím. Konstrukcemi střihu a šitím na škole to začalo, příchodem počítačů do mého života se otevřel nový prostor, takže počítačem a grafickými programy to pokračovalo. Další výzva přišla v podobě kurzu online marketingu, tvorby webu a PPC reklamy. Před dvěma lety přišel na řadu program CAD, ve kterém konstruuji a stupňuji střihy. Vždycky se objeví něco, čím můžu svou práci posunout dál.“

  • Nesnáším byrokracii

Z představy, že jdu na úřad, se mi dělá špatně. Je to moc náročné na vyřizování. Nemám čas ani chuť tuhle mašinérii podstoupit.

Pokud nebudete zakládat společnost s ručením omezeným, trvá vyřízení živnostenského oprávnění pár minut. I když…V případě, že budete vyrábět přírodní kosmetiku nebo přípravky ze zelené lékárny, čeká vás dlouhá a náročná cesta, než splníte všechny zákonné podmínky. Své o tom ví třeba mýdlařka z podhůří Jeseníků Marie Horáčková.

Jak překonat strach z podnikání?

Sepište si pro a proti. Plusy a minusy vám většinou ukážou, který směr je výhodnější.

Vymyslete si nejkatastrofičtější scénář, který popisuje absolutní propad vašeho podnikání. Možná pak zjistíte, že mnohem větší hrůzu zažíváte denně ve stávající práci.

Obraťte se na odborníka, který vám pomůže rozklíčovat, v čem je největší problém a co vám doopravdy brání v tom, abyste šli za hlasem svého srdce. Zkušenosti koučů ukazují, že strach z podnikání souvisí spíš s nedostatkem sebevědomí a sebelásky než se samotnou prací.

Řekněte si o pomoc

Jestliže slyšíte hlavně na logické argumenty, mohla by pro vás být vhodná metoda emočních rovnic, kterou ve své praxi využívá Luďka Ježová, někomu bude víc sedět přístup Veroniky Vieweghové. Další z vás si třeba vyberou psychologa, který uplatňuje přístup pozitivní psychologie. Důležité je, abyste člověku, kterého požádáte o pomoc, věřili.

Na kouče se obrátila Petra Uharček, která provozuje e-shop s bytovými doplňky. „Využila jsem služeb kouče, který mou situaci rozpitval na mikročástice. Díky tomu jsem zjistila, že jsem vlastně teoreticky i prakticky připravená. Stačilo jen udělat poslední krok – založit si živnostenský list. Pomáhá i to, že mám ,nakopávacího‘ manžela. Snažím se na každém strachu pracovat a brát ho jako VÝZVU. Funguje to. Můj postoj mi otevírá nové možnosti, které bych pod vlivem strachu pravděpodobně neuskutečnila.“

Pomůže Sendire

Zapracujte na své sebedůvěře. Od té se odvíjí všechno ostatní. Přivolejte si na pomoc bohyni splněných přání Sendire. A až budete připraveni, skočte a leťte. Křídla vás donesou tam, kam budete chtít.

Fotografie: AbsolutVision, zdroj Pixabay


Autor článku

Jarmila Zechová Syptáková Sendire.cz

Jarmila Zechová Syptáková

Můj život je takový, jaký jsem si vysnila. Obklopena velkou rodinou dělám to, co mě baví.  Založila jsem magazín pro ženy Sendire. Starám se o komunitu žen na volné noze.  Jako copywriterka využívám při psaní marketingových textů znalosti z on-line marketingu. Píšu příspěvky na blogy malých živnostníků i velkých firem, vytvářím PR zprávy, textuju weby. Mám za sebou 20 let v knihovně. V on-line světě i v knihovně se hodně pracuje s klíčovými slovy, která mají společný cíl. Dovést čtenáře k relevantním informacím.

Miluji společné chvíle s rodinou, cestování, lahodná sladká vína i objevování sebe sama.

Podobné články

Jak na on-line marketing? Seznam nejlepších českých zdrojů
Psychologie fontů jako magnet na ideální klienty
Háčkovaný svět kabelek Lucie Juskuv

Komentáře k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním osobních údajů.