fbpx
MENU

Eva Fruhwirtová: Na trénink mozku do mozkoherny!

mindball

Dát gól myšlenkou už není sci-fi. Eva Fruhwirtová, zakladatelka unikátní posilovny pro mozek mozkoherna, už několik let zkoumá pravidla fungování mozku. Trénink mozku je její velkou vášní. Své objevy využívá nejen ve svém životě, ale učí i další zájemce uvádět tyto poznatky do praktického života. Můžeme svůj mozek přeprogramovat? Co jsou to neurotréniky? Jak se naučit zvládat stres? Eva Fruhwirtová nám představí svou posilovnu pro mozek a ukáže, jak funkce mozku můžeme využít ve svůj prospěch.

Mozkoherna pro děti i dospělé

Mozkoherna. Prosím, co všechno se ukrývá pod tímto názvem? Komu slouží?

Vytvořili jsme mozkové centrum, kde si lidé testují a rozvíjejí své kognitivní schopnosti. To vše pomocí neurotechnologií, mozkohraček a dalších zajímavých aktivit. Čeština dosud tato slova neznala – mozkoherna, mozkohračky. Spojení se přímo nabízelo. Kombinujeme hraní, zábavu a posilování mozku. Věk účastníků není omezen. Chodí k nám rodiče s dětmi od 3 let, party přátel, studenti, dospělí i senioři. S oblibou říkám, že trénování a trénink mozku nemá žádné nežádoucí účinky. Snad jen to, že si budete víc pamatovat. V Česku je mozkoherna pouze jedna, a to v Třebíči. Jezdíme však po celé republice, na Slovensko i do Polska.

Trénink mozku hravě

Jaké hračky si máme představit pod pojmem mozkohračky?

Jsou to chytré hry a hlavolamy, většinou pro jednoho hráče, ale dají se využít i pro skupinu. Jejich obrovskou výhodou je to, že mají nastavitelnou obtížnost. Rozvíjejí prostorovou orientaci, strategii, logiku, paměť, soustředění, ale také jemnou motoriku. Většinou mají nějaký příběh, jsou 3D, tedy není to jako hry na tabletu a v telefonu (i když některé aplikace na trénink mozku jsou fajn). Podstatou je najít řešení zadaného úkolu. Pokud je pro vás lehký, vyberete si obtížnější úroveň. Postupně se zlepšujete a tím dochází k trénování. Mozkohračky hlavně baví, rychle s nimi utíká čas. Jsou dobrým pomocníkem zvlášť v koronavirové době, kdy často nevíme, jak doma smysluplně trávit čas (třeba s dětmi).

Mindball? Myšlenkový fotbal

Ve své mozkoherně nabízíte k vyzkoušení „myšlenkový fotbal“. O co jde? Jsme tak daleko, že můžeme ovládat svou myslí své okolí?

Dát gól myšlenkou u nás není sci-fi. Mindball je speciální zařízení, které umožňuje pomocí speciálních čelenek snímat mozkové vlny. Díky tomu mohou dva hráči proti sobě poměřit své myšlenkové síly. Respektive se ukáže, kdo se dokáže lépe zklidnit. Vyhrává totiž ten, kdo je klidnější, uvolněnější. Přílišná mozková aktivita, která vede až ke stresu, je jak při této hře, tak i v životě, nežádoucí. Hráči ovládají pohyb kuličky na dráze stolu. Myšlenkový fotbal tomu říkáme proto, že svou klidnou myslí může hráč dostat kuličku do soupeřovy branky. Diváci mohou na monitoru vidět záznam mozkových vln.

Podstatou je najít řešení zadaného úkolu. Pokud je pro vás lehký, vyberete si obtížnější úroveň. Postupně se zlepšujete a tím dochází k trénování. Mozkohračky hlavně baví, rychle s nimi utíká čas.

Ovládání předmětů nebo aplikací svými myšlenkami je oblast, do které postupně pronikáme. My pracujeme s metodou EEG, která je známá už od minulého století. Spočívá v tom, že díky elektrické aktivitě neuronů vzniká elektromagnetické pole, a to umíme změřit. V praxi to může vypadat tak, že máte na hlavě čelenku, která snímá mozkovou aktivitu, a na základě toho můžete například posunout kuličku do branky, rozsvítit stromeček nebo projít s levitující kuličkou překážkovou dráhu. Hlava je vlastně vysílač a dané zařízení přijímač. Jsou to fascinující věci.

Kdo je Eva Fruhwirtová

Co jste dělala předtím, než jste založila mozkohernu?

Jsem vystudovaná učitelka pro střední školy se zaměřením na dějepis a češtinu. Od vysoké školy se věnuji novinařině, mediálním a firemním strategiím, krizové komunikaci, lektoruji, učím lidi prezentovat sebe sama a své produkty. Pohybují se v branžích, které jsou extrémně náročné na rychlost, změna je na denním pořádku a flexibilita a schopnost se neustále učit a přizpůsobovat je jejich každodenní chléb. Tento styl práce a života má dnes hodně profesí. Koneckonců – v poslední době i učitelé, které koronavirová situace nutí dělat věci zcela jinak. Pravidla fungování mozku jsou tajným receptem na úspěch a šťastný život. Zkouším to sama na sobě a pak tyto zkušenosti předávám v našich programech.

Prozradíte nám tajný recept na úspěch a šťastný život?

Je to velmi jednoduché. Poznat sama sebe nebo spíše poznávat sama sebe, přijmout to, jací jsme, a neustále se učit, přijímat nové podněty. Ustrnutí na místě není dobré. Vždyť i sám mozek potřebuje stále nové podněty, jinak zakrní. Vím, že změny často bolí, a neradi slyšíme, že celý život je o neustálém učení, o přizpůsobování se novým podmínkám. Neexistuje pilulka na šťastný život. Vše, co je dobré, je také složité a vede k tomu cesta poznání a zkušeností. Ovlivnit to můžeme jen my sami, nikdo jiný. Jak začít? Zkuste být tady a teď. Tady a teď je moje životní motto – je to o uvědomělém prožívání přítomného okamžiku. Protože budoucnost tvoříme právě v přítomnosti.

Za vším hledej mozek

Od roku 2010 se věnujete poznávání mozku, jak jste se k tomu dostala? Kde se vzděláváte?

Pracovala jsem jako tisková mluvčí nemocnic, mediální poradce významných firem a také politiků. S kolegy a zároveň se skvělými přáteli organizujeme každý rok Letní žurnalistickou školu v Havlíčkově Brodě. Těmto všem oblastem se stále věnuji. Když se na to podíváme z nadhledu, za vším najdeme mozek. Ať už je to kritické myšlení, problematika fake news, zvládání stresu a krizí, taktika vyjednávání, používání emočně zabarvených slov, nebo podstata fungování obchodu, reklamy a sociálních sítí. Po této cestě jsem přišla ke svému celoživotnímu zájmu a touze po poznávání toho, jak funguje mozek. Hodně čtu knihy, které se dotýkají tématu mozku, sleduji zahraniční weby. Jako členka České společnosti pro trénování paměti a mozkový jogging se účastním seminářů a workshopů. Také se hodně učím od svých skvělých kolegů, jako je Šárka Vostálová, Lucie Pátková, Monika Brothánková, a od spousty dalších.

Fascinace lidským mozkem

Co vás na lidském mozku nejvíce fascinuje?

Věděli jste, že všechny lidské mozky mají stejnou anatomii, a přitom je každý unikátní? Je to tím, že mozek je velmi citlivý na prostředí, ve kterém vyrůstá a které ho formuje celý život. Při řešení problémů ženy zapojují obě hemisféry, muži používají většinou tu, která je pro daný úkol vhodnější. Mozek udělá každý den přes 20 000 rozhodnutí. Očekáváme, že to, co vidíme a čteme, bude zapadat do našich modelů, a co ne, tak si přizpůsobíme. Během života nám odumírají mozkové buňky, ale díky neuroplasticitě mohou vznikat nové spoje mezi neurony po celý život. Myšlenky jsou ve své podstatě elektrické a chemické procesy. Emoce vznikají v části mozku nazvané limbický systém a podílí se na tvorbě paměti. Naše emoce brzdí mozková kůra, nutí nás chovat se rozumně. Je toho tolik, co mě na mozku fascinuje…

Přeprogramování mozku je možné

Lze mozek podle vás přeprogramovat? Myslím tím, jestli je možné zbavit se např. strachu, zahnat špatné myšlenky, stát se optimistou?

Do jisté míry ano. Svět je takový, jaký je v naší hlavě. Hovořím nyní o zdravých lidech, protože existuje také spousta psychických nemocí a zde se musí postupovat jinak.

Určitým způsobem můžeme ovlivnit svou náladu podle toho, jak hodnotíme aktuální stav toho, co prožíváme. Důležité je pojmenovat to, co cítíme, a pak můžeme změnit vnímání prožívaného. Dám vám příklad. Chceme jít do pokoje, ale kopneme se o zavřené dveře do nohy. Můžeme se šíleně naštvat a celý půl den o tom mluvit a rozčilovat se a být naštvaný, nebo se můžeme radovat, že se nám nic nestalo, případně to přejít a vůbec neřešit. Jen chci poukázat na to, že můžeme ovlivnit to, na co zaměříme pozornost. Často lidem říkám, ať se na sebe dívají z nadhledu a neberou se moc vážně. Často řešíme něco, co je vlastně nepodstatné. Celý život se učíme vyrovnávat emoce a rozum.

Co pomáhá vám zachovat si zdravý rozum a zůstat optimistou?

 Jsem členkou Klubu českých turistů Třebíč. Pravda, teď je to s organizovanými akcemi složité, ale jde to i individuálně. Chodím do přírody, sama nebo s turisty. Čerstvý vzduch okysličí mozek, pohyb pomůže vyplavit stresové hormony. Kdybyste viděli ty naše třebíčské turisty, v jaké jsou kondici –  jak fyzické, tak mentální. Protože mají pravidelný pohyb, setkávají se, tráví spolu čas, takže mají sociální kontakty, jsou nenároční – připraví si svačinu do batohu, termosku s čajem a případně něco na zahřátí a vyrazí. Používají mapy, organizují, plánují, dělají dobrovolníky – pomáhají sázet stromy nebo pomohou v nemocnici. To, co děláme a s kým se stýkáme, dokáže náš mozek přeprogramovat.

Trénink mozku pomocí mnemotechnických pomůcek

Pravidla fungování mozku přenášíte do praktického života. Popíšete nám prosím, kde a jak?

Když víte, jak mozek funguje, můžete spolu dobře vycházet. Lidé si často myslí, že když dělají více věcí naráz, více toho stihnou. Jenže mozek se umí soustředit jen na jednu věc. Multitasking nefunguje, když toho děláte hodně, zvyšuje se chybovost a prodlužuje se doba práce.

 Skvěle fungují mnemotechnické pomůcky pro lepší paměť. Mám velmi ráda paměťovou cestu neboli metodu loci. Funguje tak, že si do paměťové cesty uložíte to, co si potřebujete zapamatovat. Zastávky na cestě pomáhají zapamatovat si informace, je to něco jako věšák pro uložení do paměti. Pozornost reguluje emoce. Tímto trikem se dá zklidnit nebo odvát nějaké trápení. Například když dítě zakopne a začne brečet, můžeme jeho pozornost odvést na nějaký zajímavý předmět a dát amygdale v mozku čas na zklidnění. Představte si, že potřebujete dokončit důležitý úkol. Aby vás kolegové nerušili, najdete si klidné místo. Ale pořád se nemůžete zkoncentrovat. Je to tím, že rušivým vlivem je váš vnitřní dialog a tok myšlenek. K naprosté koncentraci je nutné ztišit náš vnitřní hlas.

Bez soustředění se neobejdeme

Zaujala mě zmínka o paměťové cestě. Chtěla bych si zapamatovat telefonní čísla svých tří dětí. Jak konkrétně by moje paměťová cesta mohla vypadat?

Pro zapamatování telefonního čísla se používá jiná metoda. Nejprve si vytvoříme ke každému číslu od 0 do 9 obraz, který nám připomíná tvar číslice. Například 8 může být sněhulák, dvojka třeba labuť. Dalším krokem je vytvoření příběhu, ve kterém použijete předměty, které zastupují čísla. Mozek si totiž velmi dobře pamatuje příběhy. Zní to takto možná složitě, ale je to jednoduché a telefonní číslo si zapamatujete úspěšně. Navíc to můžete aplikovat třeba i na PIN a další číselná hesla.

Jak se dobře a správně soustředit?

Odpověď na tuto otázku někteří hledají celý život. Je to jako když něco učíte děti nebo třeba psa. Když to prožijete, zjistíte, co to je, jak to funguje, je zde větší šance to zopakovat. Soustředění je neuvěřitelně zajímavé. Nejenže dokážete silou své myšlenky dát gól v mindballu, ale také máte moc změnit svou náladu, a dokonce dosáhnout orgasmu. Ostatně nejen mé zkušenosti, ale i vědecké studie potvrzují, že nejvyšší soustředění je při milování, při cvičení a při hraní karet a mozkohraček. Pro dobré soustředění je potřeba motivace. Sami to dobře znáte – když vás něco baví, tak se na tuto činnost také daleko lépe soustředíte, že? Soustředění je však také o tréninku. Pokud jste stále vyrušováni notifikacemi ze sociálních sítí, nevydržíte číst knihu a neustále máte nutkání kontrolovat telefon, tam se jít podívat, tu se napít, tak je potřeba začít s tréninkem co nejdříve.

trénink mozku hravou formou

Mozku dopřávám trénink každý den

Jste členkou České společnosti pro trénování paměti a mozkový jogging. Jak se trénuje paměť a dělá mozkový jogging? K čemu je to dobré? Jak to využiji v praktickém životě?

Málo se to ví, ale Češi jsou v trénování paměti světovou špičkou. Naše předsedkyně České společnosti pro trénování paměti a mozkový jogging Dana Steinová jezdí učit trénovat paměť po celém světě. Díky ní a jejím kolegům u nás úspěšně funguje systém vzdělávání trenérů paměti. Tím se může stát každý. Trénovat paměť, ruku na srdce, potřebuje přece každý a v každém věku. Rodiče malých dětí se zajímají, jak rozvíjet kognitivní schopnosti svých dětí, dospělé zajímá, jaké metody jim pomohou lépe si pamatovat a vybavit potřebné informace, pro prarodiče hledáme způsoby, jak „zabavit“ hlavu. Mozkový jogging není nic jiného než zdravé udržování našeho mozku ve formě, takový trénink mozku. Klidně tím, že nebudeme vše počítat na kalkulačce na telefonu, ale zkusíme to z hlavy, nebo tím, že nebudeme slepě věřit navigacím, ale použijeme mapu.

Někde jsem četla, že používáním například navigace v autě se naše dřívější schopnost orientace v prostoru vytrácí a zakrňuje. Je to opravdu tak? Pokud ano, proč tomu tak je?

Je to pravda. Když něco nepoužíváme, časem to zapomeneme nebo oslabíme. To jistě všichni známe.

Trénink mozku s trenérem

Poskytujete také neurotréninky, co si pod tím mají čtenáři představit?

Neurotrénink je jinými slovy trénování a rozvíjení mozkum tedy trénink mozku. Stejně jako si udržujeme fyzickou kondici, abychom byli zdraví a nezadýchali se při chůzi do schodů nebo když běžíme na autobus, tak je potřeba si udržovat mentální kondici. Dlouho se to podceňovalo. Podívejme se na sport – vítězové vám potvrdí, že o výsledku rozhoduje nastavení jejich mysli. Proto dobří trenéři pracují s mentálním tréninkem. Zdvižený prst nám ukázala i pandemie koronaviru. Přiměla nás zcela přehodnotit naše dosavadní způsoby života a práce. Neurotrénink není jen o zlepšování pozornosti, paměti a logiky, ale také o zvládání stresu, psychohygieně vůbec o poznání toho, jak mozek funguje. Když jezdíme do firem nebo do škol, vždy se snažím o to, aby účastníci našich programů poznali, jak mozek funguje. Pokud to nevědí, je to podobné, jako kdybyste si obouvali levou botu na pravou nohu a chtěli tak běhat maraton.  

Trénink mozku hravě

Jak neurotrénink vypadá?

Trénink může být individuální nebo skupinový. Můžeme ho zaměřit na komplexní rozvoj kognitivních schopností nebo jenom na posílení paměti či soustředění. Většinou začínáme tak, že si řekneme základní informace o tom, jak funguje mozek, co je to koncentrace, a vyzkoušíme si, jak je na tom naše paměť, prostorová orientace atd. V žádném případě si nepředstavujte, že se jedná o nějaké testování nebo zkoušení. Vše je formou hry právě pomocí mozkohraček, kdy účastníci hledají řešení úkolů. Jsme unikátní v tom, že při neurotréninku používáme nejmodernější přístroje a software pro trénování mozku.

Například mindball, o kterém jsme už mluvili, nebo mindflex, což je překážková dráha s kuličkou, kterou ovládáte svým soustředěním. Díky tomu, že lidé mají okamžitou zpětnou vazbu, doslova vidí, jak se soustředí, jestli jsou ve stresu nebo uvolnění, mohou svůj stav ovlivnit. Vyzkouší si, jak reagují, mají prožitek soustředění a lépe si ho „zapamatují“. Neurotrénink je o poznání potenciálu svého mozku. Kombinujeme moderní technologie a osvědčené metody. Především je trénink mozku zábava. Pokud něco mozek baví, chce to dělat dál.

Jak zvládat stres

Poradíte nám na závěr, jak se můžeme naučit zvládat lépe stres, když se stresové situace objevují v souvislosti s koronavirem téměř každý den?

Stres je součást života. Neutečeme před ním. Máme možnost mu předcházet, naučit se s ním pracovat a hlavně ho zpracovávat. Jakmile na sobě rozpoznáte, že se dostáváte do akutního stresu, pomohou vám dvě věci. Nepodlehnout prvnímu impulsu. Využijte čas a dýchejte. Tím si uvědomíte lépe situaci, klesne vám hladina hormonů a neurony začnou pracovat v běžném režimu. Jedině tak můžete přiměřeně reagovat. Druhá věc je změna úhlu pohledu.

Dlouhodobý neboli chronický stres je daleko větší problém. Hlavní je najít příčinu. Dám vám opět příklad. Hledáte klíče od auta a nemůžete je najít, když zrovna hodně spěcháte? Dávejte je vždy na stejné místo. Odcházíte ráno z domu ve spěchu? Vstaňte dřív. Nemáte čas na sebe? Urvěte si pro sebe alespoň několik minut. Víme, že mozek má rád pořádek. Chaos způsobuje stres. Hledáte smlouvy, očkovací průkaz, technický průkaz? Udělejte si systém a vždy sáhněte do složky, kde to najdete. Sepište si úkoly, které vás čekají. Díky tomu budete mít přehled a lépe naložíte s časem. Velmi pomáhá dodržovat pravidelný režim.

Vřele doporučuji zklidnění mysli, zastavit se – můžete jít cestou meditace, procházek v lese, modlitby nebo bytí sama se sebou. Nezapomeňte také na rodinu a přátele. Neberte je jako stresory, ale jako ty, kteří jsou ve vašem životě mimořádně důležití.

Použité fotografie se svolením Evy Fruhwirtové


Autor článku

Jarmila Zechová Syptáková Sendire.cz

Jarmila Zechová Syptáková

Můj život je takový, jaký jsem si vysnila. Obklopena velkou rodinou dělám to, co mě baví.  Založila jsem magazín pro ženy Sendire. Starám se o komunitu žen na volné noze.  Jako copywriterka využívám při psaní marketingových textů znalosti z on-line marketingu. Píšu příspěvky na blogy malých živnostníků i velkých firem, vytvářím PR zprávy, textuju weby. Mám za sebou 20 let v knihovně. V on-line světě i v knihovně se hodně pracuje s klíčovými slovy, která mají společný cíl. Dovést čtenáře k relevantním informacím.

Miluji společné chvíle s rodinou, cestování, lahodná sladká vína i objevování sebe sama.

Podobné články

Jarní únava není nemoc. Jak na ni vyzrát?
První knížka pro prvňáčky : Letem světem za zvířátky
Saša jede aneb cestování s dětmi už od narození

Komentáře k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním osobních údajů.